This text is replaced by the Flash movie.
Kalium
Kalium is een mineraal dat (samen met natrium) een rol vervult bij de vochthuishouding en het doorgeven van prikkels in het zenuwstelsel. Kalium zorgt ervoor dat de spieren zich samentrekken en dat zenuwprikkels goed worden geleid. Daarnaast levert kalium een belangrijke bijdrage aan de regeling van de bloeddruk, samen met het mineraal natrium. Voor kalium is door de Gezondheidsraad geen aanbevelingen opgesteld. Normaal gesproken levert een gezonde, gevarieerde voeding voldoende kalium. Voor een goede regeling van de bloeddruk is echter een ruime inneming van kalium in combinatie met een laag natriumgehalte in de voeding gewenst. In het buitenland worden wel aanbevelingen gedaan van ongeveer 3500 mg per dag.
In welke groenten zit het?
Kalium komt vooral voor in groenten en fruit, aardappelen en vlees, maar ook in brood, melk en noten. Zeer veel (rauwe) groenten bevatten 200 tot 400 mg kalium per portie van 150 gram. Gekookte groenten bevatten gemiddeld 373 mg kalium/portie van 150 g.
Opvallend is dat de hoeveelheid kalium in groenten van nature veel hoger is dan de hoeveelheid natrium. Groenten kunnen van nature 5 tot 10 keer zoveel kalium dan natrium bevatten (1).
Wat is het effect van bewaren en bereiden?
Mineralen worden door koken of andere temperatuurbehandelingen niet afgebroken. Wel kan door het koken kalium makkelijker dan andere mineralen in het blancheer- of kookvocht terecht komen (2). Daarom is het beter om bij koken niet meer water te gebruiken dan nodig is.

Zo bevat spinazie per 150 gram (1)
• Rauw: 600 mg
• Gekookt: 630 mg
• Glas/blik: 375 mg
• Diepvries, gekookt: 525 mg
Referenties
1: Voedingscentrum, NEVO-tabel 2006.
2: OEITFL, Bibliographical study on the nutritional benefits of processed fruit & vegetables.
Snelkeuze
Groenten
NutriŽnten
Blijf op de hoogte van nieuws en recepten.
© Copyright 2007/2008. HAK Groente Instituut. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer | Privacy